Jak radzić sobie z zamknięciem w domu z rodziną

Jak radzić sobie z zamknięciem w domu z rodziną?

Zaplanuj dzień

w codziennym życiu poza kwarantanną, w organizacji dnia kierujemy się grafikiem. W trakcie kwarantanny również należy zadbać o plan dnia. Kiedy praca? Kiedy jedzenie? Kiedy przerwa? Kiedy czas na odpoczynek bez dziecka, gdy inny dorosły się nim opiekuje? Gdy wszystko będzie zaplanowane, łatwiej będzie przez to przebrnąć. Koniecznie zapiszcie sobie taki plan. Jeśli tworzycie plan dla dziecka, wspólnie narysujcie obrazki, które będą ilustrowały kolejne momenty dnia.

Dbajcie o wspólny miły czas

Gra planszowa? Kalambury? Wspólne oglądanie filmu? Wspólna gimnastyka? To pomoże w dbaniu o atmosferę w domu.

Stwórzcie czas na przerwę w samotności

Warto zadbać o to, żeby każdy członek rodziny miał codziennie moment odpoczynku tylko dla siebie.

Ustalcie system działania w sytuacji kryzysowej

Często gdy pojawi się silny konflikt, najskuteczniejsze jest odejście na chwilę od osoby, z którą się kłócimy i powrót do rozmowy dopiero po uspokojeniu. Ważne, żeby wszyscy wiedzieli, że takie odejście nie ma na celu obrażenia innych lecz powrót do strefy spokoju, żeby potem znowu móc rozmawiać z poszanowaniem granic innych osób.

Gdy czujesz, że Twoja złość już kipi,

zajmij się czymś, co pozwoli Ci na chwilę odłączyć się od trudnej sytuacji, żeby napięcie opadło. Sprawdzić może się np. liczenie od 100 w dół, wymienianie po kolei przystanków mijanych na znanej trasie, nazywanie wszystkich zauważanych w otoczeniu przedmiotów w kształcie koła czy kwadratu, wolne oddychanie. Takich sposobów można też uczyć dziecko, ale trzeba je z nim przećwiczyć wtedy, gdy jest spokojne.

Oddychaj!

Jeden ze sposobów wyciszania się w sytuacji silnego napięcia jest oddychanie „po kwadracie”. Oddech dzielimy na 4 fazy: wdech, przytrzymanie powietrza, wydech, przerwa przed wdechem. Podczas każdej z faz rysujemy w głowie jedną z krawędzi kwadratu, licząc przy tym w myślach do 3 (około 3 sekundy).

Pomocne, zwłaszcza jeśli w domu są dzieci, może być ustalenie „systemu kodów”. Mogą to być na przykład samodzielnie zrobione wywieszki na drzwi używane gdy potrzebujemy spokoju i prosimy, żeby nikt nie wchodził do pokoju.

Pamiętaj, jeśli jesteś rodzicem pracującym zdalnie,

a w domu jest Twoje małe dziecko, to najprawdopodobniej będzie ono potrzebowało Twojej uwagi i będzie próbowało ją zdobyć. Skuteczne sposoby komunikowania dziecku że jesteś zajęty/zajęta mogą do pewnego stopnia zmniejszać częstotliwość z jaką dziecko do Ciebie podchodzi, ale nie wyeliminują jego potrzeby (potrzeba uwagi od rodzica, bycia ważnym/ważną). Jeśli to możliwe, spróbuj zaaranżować czas tak, żeby przed pracą poświęcić dziecku trochę uwagi, a także żeby w trakcie pracy robić krótkie przerwy, w których poświęcasz uwagę dziecku.

Pamiętaj, jeśli dziecko do Ciebie podchodzi i przeszkadza, to i tak zużywa to Twój czas, a dodatkowo Twoje odsuwanie go może zwiększać napięcie w domu. Może lepiej zadziałać tak, żeby choć częściowo zaspokajać potrzebę dziecka zanim pojawi się napięcie.

Sposobem rozwiązywania konfliktów

może być spojrzenie na kłótnie jak na coś, co wynika z niezaspokojonych potrzeb ich uczestników.

Jaka moja potrzeba jest zagrożona, że muszę o nią walczyć?

Jaką potrzebę ma ważna dla mnie osoba?

Co możemy zrobić, żeby zaspokojone były potrzeby wszystkich osób?

Nie chodzi o wygranie sporu przez jedną bądź drugą osobę, tylko o takie ustalenie funkcjonowania w aktualnej trudnej sytuacji, by jak najlepiej zaspokojone były potrzeby wszystkich osób. Najlepszym sposobem do tego jest rozmowa.

Pamiętaj jednak, że aktualny czas nie zawsze może być tym najlepszym, do „rozdrapywania starych ran”.

 

Jeśli czujesz, że sytuacja w Twoim domu wymyka się spod kontroli, koniecznie zgłoś się po specjalistyczną pomoc.

 

Oliwia Markowska, psycholog

 

Sytuacja kryzysowa, w jakiej wszyscy się znaleźliśmy w różny sposób wpływa na nasze samopoczucie, również psychiczne. Dorośli nagle pozbawieni codziennych zajęć, nudzące się dzieci, rodziny, które nagle spędzają ze sobą bardzo dużo czasu w małej przestrzeni mieszkania – to tykająca bomba. Konflikty są nieuniknione.

W trudnych chwilach warto zwrócić się po profesjonalną pomoc dla nas lub dla naszych bliskich.

Warto porozmawiać telefonicznie z psychologiem, zanim kryzys wpłynie istotnie na nasz stan psychiczny i relacje w naszych rodzinach.

Umów się z psychologiem POLMED

https://polmed.pl/lekarze/psycholog/

 

Kolejne porady już wkrótce. Obserwuj lub polub nasz profil na facebook’u