Telemedycyna – telekonsultacja – pełnowartościowa pomoc medyczna

Telemedycyna - telekonsultacja

Telemedycyna – telekonsultacja. Możliwość korzystania z telemedycyny jest już możliwa od kilku lat, pacjenci jednak podchodzili do niej nieufnie. Trudno pozbyć się nawyku przyjścia do przychodni i omówienia naszych dolegliwości w bezpośredniej rozmowie z lekarzem. Nawet, jeśli wymaga to od nas wcześniejszego wyjścia z pracy czy stania w korkach.

Pandemia nie pozostawiła nam wyboru. Doceniliśmy możliwość rozmowy z lekarzem bez konieczności wychodzenia z domu i narażenia się na ryzyko zakażenia koronawirusem.

Potwierdzeniem niech będą liczby – w sumie ponad 23 tys. udzielonych od początku epidemii. Tylko w kwietniu pacjenci skorzystali m.in. z:

  • 6013 telekonsultacji internisty, lekarza rodzinnego i pediatry
  • 1247 telekonsultacji laryngologicznych
  • 1061 telekonsultacji ginekologicznych
  • 902 telekonsultacji endokrynologicznych
  • 892 telekonsultacji ortopedycznych
  • 782 telekonsultacji urologicznych

Zobacz na czym polega telemedycyna – telekonsultacja.

 

Co lekarze POLMED mówią o zakresie konsultacji prowadzonych telefonicznie?

 

Lek. Ireneusz Markowski – internista, Dyrektor Medyczny POLMED S.A.

Ireneusz MarkowskiNajczęstsze powody udzielania konsultacji internistycznych to: ostre infekcje, bóle kręgosłupa, wahania ciśnienia tętniczego, potrzeba uzyskania recepty na stale stosowane leki i pomoc w ustaleniu ich dawkowania, skonsultowanie wyników badań dodatkowych.

Mimo, że dla części pacjentów rozmowa telefoniczna o ich dolegliwościach początkowo nie jest komfortowa, większość z nich na zakończenie stwierdza, iż w ciągu kilku minut otrzymali pełnowartościową, zgodną z oczekiwaniami pomoc medyczną.

Podczas telekonsultacji jest możliwość uzyskania e-recepty, elektronicznego zwolnienia lekarskiego, przesłania zdjęcia wyników badań. Przywiązujemy szczególną wagę do bezpieczeństwa pacjenta – dlatego oczywiście zdarza się, że rozmowa jest niewystarczająca i dla ustalenia prawidłowego rozpoznania oraz leczenia niezbędne jest zaproszenie chorego na badanie lekarskie. Z naszych doświadczeń w okresie epidemii wynika, że taka realna potrzeba zachodzi w kilku % pacjentów.

 

Dr n. med. Agata Maciejewska-Radomska – dermatolog

Agata Maciejewska-RadomskaPacjenci kontaktujący się z dermatologiem drogą telefoniczną zgłaszają najczęściej następujące dolegliwości: zmiany trądzikowe, łuszczyca, nawrotowa opryszczka wargowa, łojotokowe zapalenie skóry, atopowe zapalenie skóry, egzema, choroby paznokci, obrzęk alergiczny, półpasiec, grzybica narządów płciowych.

Dzięki Portalowi Pacjenta pacjenci mogą przesłać lekarzowi zdjęcie zmian skórnych, co ułatwia lekarzowi diagnozę i podjęcie leczenia.

Podczas telekonsultacji lekarz dermatolog wystawia e-receptę na leki i środki medyczne, które łagodzą/likwidują dolegliwości, z którymi zgłasza się pacjent.

 

Lek. Magdalena Muszyńska – ginekolog

Magdalena MuszyńskaNajczęstsze tematy, z którymi zgłaszają się pacjentki, to przedłużenie leków i recept, hormonalna terapia zastępcza lub antykoncepcja. Dość często pojawiały się konsultacje wyników badań (np. przy zaburzeniach miesiączkowania).

Pacjentki ciężarne mają szczególne względy. Dzwonią z nagłymi stanami – pytają czy dane objawy wymagają wizyty, np. plamienie we wczesnym tygodniu ciąży lub podwyższone ciśnienie w ciąży. Proszą o poradę i uspokojenie. Stres w ciąży nie jest wskazany, dlatego bardzo poważnie traktujemy każde zgłoszenie.

Rzadziej, ale kilkakrotnie w ciągu ostatniego miesiąca kierowaliśmy pacjentki z pozytywnym wynikiem testu ciążowego na wykonanie bHCG.

Pacjentki po porodzie, które ze względu na ich bezpieczeństwo miały odwołane wizyty, a powinny przyjść na wizytę kontrolną pytamy o stan zdrowia telefonicznie, zadajemy pytania kontrolne i informujemy, na co mają zwrócić szczególną uwagę:

  • czy rana się goi,
  • czy pojawiła się temperatura,
  • ..

Stale kontaktujemy się z pacjentkami, które miały mieć operację, monitorujemy ich stan zdrowia, informujemy, jakie badania mają wykonać, jak będzie wyglądać dalsza diagnostyka i co mają robić podczas oczekiwania na operację.

Pacjentki, które zgłosiły się z zapaleniem pochwy diagnozujemy na podstawie wywiadu i ich własnych obserwacji, a po tygodniu stosowania przepisanych leków, dzwonimy i pytamy o stan zdrowia.

 

Lek. Magdalena Bernacka – laryngolog

Magdalena Bernacka

Pacjenci zgłaszają się z takimi problemami jak: ból gardła, ból zatok, ból ucha, szumy uszne czy alergie. Proszą również o wystawienie recepty na leki stałe.

Doceniają możliwość uzyskania szybkiej diagnozy – szczególnie pacjenci w małych miejscowościach, którzy mają utrudniony dostęp do porad specjalistycznych.

Dużym ułatwieniem jest możliwość przesyłania zdjęć przez pacjentów. Lekarz, widząc określone zmiany na gardle, jest w stanie postawić diagnozę.

 

 

 

Lek. Aneta Kilian-Kita – endokrynolog

Aneta Kilian-KitaWiększość zrealizowanych dotychczas porad dotyczyła kontynuacji leczenia choroby przewlekłej (najczęściej niedoczynności tarczycy).

W trakcie porady pacjenci:

  • opisywali swoje objawy, aktualne samopoczucie, wyrażali wątpliwości dotyczące stosowanego leczenia,
  • przedstawiali aktualne wyniki badań hormonalnych (także za pośrednictwem platformy do przesyłania zdjęć),

Wywiad był podstawą decyzji o dalszej terapii: kontynuacji leczenia w dotychczasowej dawce lub modyfikacji w zależności od aktualnych wyników badań. Pacjenci otrzymywali e-receptę na zalecony lek.

Ważną grupą były pacjentki w ciąży z niedoczynnością tarczycy, które wymagają częstych (comiesięcznych) kontroli z aktualnymi wynikami badań, celem dostosowania odpowiedniej dawki leku. W tym przypadku teleporada jest zupełnie wystarczającą formą kontaktu z lekarzem – bez narażania bezpieczeństwa pacjenta oraz trudu podróżowania do przychodni.

Inne częste problemy:

  • nadczynność tarczycy –modyfikacja dawki leku w zależności od aktualnych wyników badań,
  • choroba Hashimoto w stadium wyrównania hormonalnego – porady dotyczące dalszego postępowania, zaplanowania kontroli hormonalnej oraz leczenia wspomagającego,
  • insulinooporność – zalecenia dietetyczne, omówienie wyników badań, kontynuacja leczenia farmakologicznego,
  • hiperandrogenizacja – omówienie wyników badań i zaplanowanie diagnostyki.

Wiele porad dotyczyło prośby o interpretację wyników badań zleconych przed lekarza podczas poprzedniej wizyty. Po omówieniu wyników badań można zaproponować dalszą, pogłębioną diagnostykę, wdrożyć leczenie lub wykluczyć endokrynologiczną przyczynę zgłaszanych przez chorego dolegliwości.

Pacjenci mają możliwość dopytania o kwestie, o których zapomnieli podczas poprzedniej wizyty dotyczące dawkowania leku, przygotowania się do badań kontrolnych bez generowania nowej wizyty.

Endokrynologia jest taką dziedziną medycyny, która mocno opiera się na szczegółowym wywiadzie lekarskim i diagnostyce laboratoryjnej. Dlatego też w wielu przypadkach, udaje się pomóc pacjentowi (zaplanować dalszą diagnostykę, wdrożyć odpowiednie leczenie) w trakcie telekonsultacji.

 

Monika Wawrzaszek-Figiela – psycholog

Monika Wawrzaszek-Figiela

Obecna sytuacja wymaga adaptacji – nie tylko na poziomie fizycznego przestrzegania zaleceń, meta-poznawczego rozumienia skali problemu, ale również radzenia sobie z napięciem psychicznym (i zarządzania nim). Ważne jest zapewnienie wsparcia psychologicznego osobom z grup zawodowego ryzyka (lekarzom, pielęgniarkom, ekspedientkom, funkcjonariuszom służb mundurowych). Konieczne jest wspieranie i konsultowanie indywidualnych osób, które zmagały się z chorobami przewlekłymi już przed wystąpieniem epidemii, jak również tych, którzy na co dzień doświadczają zaburzeń: osobowości, emocji, nastroju, czy uzależnień.

Wzmacnianie i budowanie skutecznej odporności jest możliwe przez umiejętne wspieranie organizmu i psychiki. Należy zadbać o wyważony i odpowiedni klimat radzenia sobie ze stresem w rodzinach oraz miejscach pracy (szpitale, urzędy). Aktualnie rola psychologa jest niezbędna w rodzinnych mediacjach, uczeniu się i poznawaniu siebie nawzajem – zwłaszcza przez poszczególnych członków rodziny, którzy wcześniej się ,,mijali”. Psycholodzy służą również pomocą przedsiębiorcom obawiającym się o własne firmy, czy działalności gospodarcze.

Pamiętajmy, że ludzie różnie reagują na sytuacje trudne. Jedni koncentrują się na działaniu, drudzy popadają w ruminacje myślenia (zamartwianie się), niektórych paraliżuje lęk, a jeszcze inni wypierają zagrożenie lub ignorują je. Trzeba więc (zwłaszcza u młodych ludzi) wzmacniać postawę zbiorowej odpowiedzialności.

Psycholog pomaga ogarnąć doświadczane lęki, myśli, natręctwa, objawy psychosomatyczne lub wymykające się spod kontroli zachowanie. Może skonfrontować, czy dane zachowanie (sposób radzenia sobie z zaistniałą rzeczywistością) jest bezpieczny, adekwatny. Psycholog może nauczyć skuteczniej radzić sobie z doświadczonym stresem, uwzględniając prywatną sytuację oraz posiadane możliwości.

Część dotychczas zdrowej populacji, może doświadczać teraz różnych symptomów chorobowych, z powodu utraty poczucia kontroli, która wcześniej mogła być dominującym aspektem ich życia.

Potrzeba podzielenia się doświadczonym napięciem jest naturalną potrzebą ludzką. Może to mieć fundamentalne znaczenie w prewencji i ochronie zdrowia. Zachęcamy więc do telekonsultacji z psychologami, których praca jest ważnym filarem interwencji kryzysowej.

 

Skorzystaj z telekonsultacji w POLMED

Lekarze dyżurują 7 dni w tygodniu (dni robocze 8:00-24:00, weekendy 9:00-21:00).