Dlaczego aktywność fizyczna jest tak ważna?

 

Nieustannie słyszymy, że aktywność fizyczna jest ważna dla naszej odporności psychicznej. Ale czy to prawda? Nie musimy wierzyć na słowo. Psycholog Oliwia Markowska przywołuje dla nas wyniki badań dotyczących wpływu aktywności fizycznej na radzenie sobie ze stresem. Oto co z nich wynika.

 

Wniosek 1:

Gdy stresująca sytuacja dzieje się po wykonywaniu ćwiczeń fizycznych, odczuwany przez człowieka stres jest mniejszy niż w przypadku braku takich ćwiczeń.

A w praktyce:

  • siedzenie lub odpoczywanie 25 minut -> stresujące zadanie -> silny stres
  • pedałowanie lub rozciąganie 25 minut -> stresujące zadanie -> mniej intensywny stres

 

Przy czym efekt nie jest zależny od ogólnej kondycji fizycznej!

(Źródło: Bernstein, E. E.,. McNally, R. J. (2017). Acute Aerobic Exercise Hastens Emotional Recovery From a Subsequent Stressor. Health Psychology, 36, 560-567).

 

Wniosek 2:

Badania pokazują, że osoby, które są sprawniejsze fizycznie, w sytuacji stresu psychospołecznego wydzielają mniej kortyzolu (hormon stresu) niż osoby nie wykonujące regularnie ćwiczeń.

Jednak nawet osoby, które nie ćwiczą regularnie, w sytuacji stresowej wydzielają mniej kortyzolu jeśli przed tą sytuacją wykonują ćwiczenia ruchowe.

(Źródło: Wood, C. J., Clowb, A., Hucklebridgec, F., Lawb, R., Smyt, N. (2018). Physical fitness and prior physical activity are both associated with less cortisol secretion during psychosocial stress. Anxiety, Stress and Coping, 31, 2, 135–145).

 

Wniosek 3:

Badania pokazują, że osoby w wieku 67-85 lat stosują bardziej adaptacyjne strategie regulacji emocji po programie ćwiczeń ruchowych niż przed uczestniczeniem w takim treningu.

(Źródło: Fave, A. D., Bassi, M., Boccaletti, E. S., Roncaglione, C., Bernardelli, G., Mari, D. (2018). Promoting Well-Being in Old Age: The Psychological Benefits of Two Training Programs of Adapted Physical Activity. Frontiers in Psychology).

 

Wniosek 4:

Osoby praktykujące jogę zachowują większy spokój, gdy muszą poradzić sobie z trudnymi emocjami. Efekty widoczne są w badaniach wykorzystujących metody neuroobrazowania i oceny rytmu serca.

(Źródło: Wadden KP, Snow NJ, Sande P, Slawson S, Waller T and Boyd LA (2018) Yoga Practitioners Uniquely Activate the Superior Parietal Lobule and Supramarginal Gyrus During Emotion Regulation. Frontiers in Integrative Neuroscience)

 

 

Oliwia Markowska, psycholog

Oliwia Markowska, psycholog

 

Warto porozmawiać telefonicznie z psychologiem, zanim stres wpłynie istotnie na nasz stan psychiczny i relacje w naszych rodzinach.

 

Umów się na telekonsultacje z psychologiem POLMED

https://polmed.pl/pakiety-indywidualne/telekonsultacja/

 

Kolejne porady już wkrótce. Obserwuj lub polub nasz profil na facebook’u