Akceptacja emocji i odporność psychiczna

Pełna akceptacja trudnych emocji zakłada, że przyjmujemy na siebie ból, którego nie da się uniknąć. Pomimo tego bólu, dalej możemy robić coś, by dążyć do zrealizowania ważnych dla nas celów, zamiast starać się uniknąć bólu. Na przykład gdy decydujemy się pomóc komuś bliskiemu, choć wymaga to bardzo wczesnego wstania to akceptujemy, że nie będziemy wyspani. Podobnie może być z doświadczaniem trudnych emocji.

Trudne emocje są naturalne w obecnej sytuacji. Odpychanie ich powoduje, że wracają ze zdwojoną siłą. Jak je zaakceptować?

Obserwuj – akceptację trzeba rozpocząć od uważnego obserwowania, co się dzieje.

– Co teraz widzę?
– Co teraz słyszę?
– Co teraz czuję?
– Co teraz myślę?
– Co teraz widzę?
– Co teraz słyszę? ……

Traktuj te myśli i uczucia jako obserwacje, z którym nic nie trzeba robić. Wystarczy je zauważyć
i nazwać.

Początkowo warto ćwiczyć tę umiejętność wtedy, gdy nie odczuwa się silnych emocji.

Bądź tu i teraz – pomocne w akceptowaniu emocji jest wrócenie uwagą do tego, co dzieje się tu i teraz. Nazwij 10 rzeczy, które widzisz. Nazwij jak najwięcej okrągłych rzeczy, które są w zasięgu Twojego wzroku. Jakie widzisz kolory? Jak szybko oddychasz? Nie robisz tego, by uniknąć emocji, tylko by wrócić do aktualnej sytuacji i móc się na niej skupić.

Skoncentruj się na tym, na co masz wpływ – gdy widzisz, że wokół Ciebie dzieją się złe rzeczy, warto znaleźć dla siebie obszar dobra, w którym możesz działać. Robić coś wartościowego dla siebie lub dla innych. Daje to poczucie wpływu na sytuację, zmniejsza bezradność. Zaangażowane działanie jest bardzo ważne.

Pamiętaj! Gdy podejmujesz nowe działanie, pomocne są małe cele na drodze do sukcesu. One są jak latarnie morskie na obranym kursie.

Zastanów się, co jest dla Ciebie ważne – celów do działania możesz szukać w różnych dziedzinach. Obszary, w których ludzie poszukują wartościowego działania, to między innymi relacje
w rodzinie i poza nią, praca, zainteresowania, rozwój osobisty, kształcenie, wypoczynek, zaangażowanie społeczne, zdrowie i samopoczucie, duchowość, sprawność fizyczna.

Może kwarantanna społeczna będzie czasem, w którym uda Ci się rozwijać w jakimś obszarze, na który na co dzień nie masz czasu?

W tym okresie nie stawiaj sobie zbyt wygórowanych celów i nie poruszaj najtrudniejszych tematów.
W czasie kryzysu coraz więcej celów może być nieosiągalnych. Pamiętaj jednak,  że możesz szukać nowych sposobów na realizację swoich wartości.

Jak zwiększać swoją odporność psychiczną?

W obliczu problemu często skupiamy się na możliwych negatywnych skutkach. Zamiast tego sprawdź, jakie są Twoje zasoby w radzeniu sobie z trudnościami:

– Jakie są Twoje mocne strony, umiejętności?

– Kto w Twoim otoczeniu może Ci pomóc?

– Jak kiedyś poradziłeś/aś sobie z trudną sytuacją?

– Czego uczyłeś/aś się z niepowodzeń, które są częścią życia?

Oczekiwanie, że w kryzysowej sytuacji poradzisz sobie bez wsparcia innych jest nierealistyczne. Relacje międzyludzkie są między innymi po to, by pomagać sobie nawzajem. Nie bój się prosić o pomoc! Inni mogą nie domyślić się, czego potrzebujesz, konieczne jest nazwanie swoich potrzeb wprost.

Relacje z innymi są bardzo ważne w czasie izolacji. Jeśli nie możesz spotykać się z bliskimi, pomocne może być stworzenie rytuałów on-line. Może codzienna kawa z bliskimi przy komunikatorze? Wspólna gra on-line w piątki? Dzielenie się przepisami i gotowanie tego samego, choć na odległość?

Nie zapominajmy również o aktywności fizycznej. Już wkrótce więcej informacji na temat znaczenia aktywności fizycznej dla naszej odporności psychicznej.

 

Oliwia Markowska, psycholog

Oliwia Markowska, psycholog

 

Sytuacja kryzysowa, w jakiej wszyscy się znaleźliśmy w różnych sposób wpływa na nasze samopoczucie, również psychiczne. Odizolowani i często samotni seniorzy, dorośli nagle pozbawieni codziennych zajęć, nudzące się dzieci. Rodziny, które nagle spędzają ze sobą bardzo dużo czasu w małej przestrzeni mieszkania. W trudnych chwilach warto zwrócić się po profesjonalną pomoc dla nas lub dla naszych bliskich.

Warto porozmawiać telefonicznie z psychologiem, zanim kryzys wpłynie istotnie na nasz stan psychiczny i relacje w naszych rodzinach.

 

Umów się na telekonsultacje z psychologiem POLMED

https://polmed.pl/pakiety-indywidualne/telekonsultacja/

 

Kolejne porady już wkrótce. Obserwuj lub polub nasz profil na facebook’u