Dieta w obliczu epidemii

 

Dieta w obliczu epidemii

Jak nie przytyć spędzając kilka tygodni w domu?

Obowiązek pozostania w domu ze względu na zagrożenie epidemiczne zaburzył rytm życia większości z nas. Stoimy wobec wielu wyzwań. Jednym z nich jest utrzymanie dobrej diety i kondycji przy ograniczonych możliwościach – zamknięte restauracje, część sklepów, siłownie. Musimy ograniczyć spacery. W tej sytuacji szczególną uwagę musimy zwrócić na naszą dietę. Na początek trzy proste rady dla Was.

Pierwszy krok: Zakupy!

Kupuj produkty zdrowe i nie przetworzone, czyli owoce, warzywa (mrożonki), kasze, wieloziarnistą mąkę, groch, soczewicę. To jest dobry moment, by wprowadzić w  życie nawyki zdrowego gotowania. W końcu mamy czas, by zaplanować jadłospis, obrać warzywa, pokroić owoce, namoczyć fasolę, przyprawić fantazyjnie i upiec po domowemu.

Drugi krok: Nie podżeraj!  😊

Czyli, jeżeli zastosujesz się do pierwszego kroku z drugim już będzie łatwiej.  Nie kupisz – nie masz – nie zjesz. Jeżeli nie kupisz paluszków, chipsów, słodyczy,  gazowanych napojów, to ich nie zjesz. Znajdź sobie zajęcie, by nie myśleć o jedzeniu. Jeżeli chrupanie cię uspokaja- zjedz marchewkę, ogórka, chipsy buraczane lub gryczane paluszki.

Trzeci krok: Notuj!

Prowadź swój własny osobisty dziennik żywieniowy. Pisz wszystko co masz na myśli i w żołądku…

Bardzo ważna jest samokontrola.

 

Jak przez odpowiednie żywienie wzmocnić zdrowie psychiczne i fizyczne?

Nie od dziś wiemy, że dobra odporność naszego organizmu chroni nas przed chorobami, ale również ma ogromne znaczenie dla sposobu w jaki przechodzimy infekcje. Nawet zwykłe przeziębienie. Stoimy w obliczu dużego zagrożenia dla naszego zdrowia. Tym bardziej zadbajmy o naszą odporność.

Pamiętaj – w czasie kwarantanny lub odosobnienia:

  1. Jedz ciepłe posiłki jak: zupy, gulasze, zamiast kanapek zapiekanki, ciepłe napoje (herbaty, zioła), gotowane jajka.
  2. Jedz gotowane warzywa korzeniowe, jak marchew, seler, pietruszka, burak, ziemniak, topinambur.
    Dodaj czosnek, oliwę, sól, kurkumę i pieprz.
  3. Absolutnie wyklucz z diety potrawy z surowego mięsa i ryb oraz jajek.
  4. Unikaj napojów alkoholowych, ponieważ alkohol obniża odporność organizmu i zaburza barierę błon śluzowych, które stają się łatwą drogą dla wirusów.
  5. Przyprawiaj: kurkuma, pieprz, gałka muszkatołowa, oregano, bazylia, majeranek, cynamon.
    Działają przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo.
  6. Zadbaj o odpowiednią florę bakteryjną – nie tylko za pomocą probiotyków z apteki, ale także tych naturalnych, dostępnych pod ręką. Kiszonki, produkty bogate w błonnik, ziemniaki ugotowane dzień wcześniej, kefir, maślanka czy jogurt naturalny sprawdzą się w formie przekąski.
  7. Witamina C – teraz masz czas, więc posiej rzeżuchę, wsadź cebulę (wyrośnie piękny szczypior), kup dużo cebuli, czosnku i kiszonej kapusty. Pamiętaj o warzywach i owocach!

 

Katarzyna Szubert, dietetyk

Katarzyna Szubert, dietetyk

Katarzyna Szubert, dietetyk

 

Absolwentka studiów podyplomowych  Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie, kierunek Dietetyka i Żywienie Człowieka, a także studiów magisterskich na Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu, kierunek Fizjoterapia.    więcej informacji

 

Może właśnie teraz znajdziesz czas aby zadbać o swoją dietę lub zależy Ci na budowaniu odporności organizmu? Możesz skorzystać z TELEKONSULTACJI z dietetykiem POLMED.

Sprawdź, jak możesz się umówić https://polmed.pl/pakiety-indywidualne/telekonsultacja/

 

Kolejne porady już wkrótce. Obserwuj lub polub nasz profil na facebook’u